Zapraszamy do zgłaszania tematów referatów na sympozjum pt.
SZTUKA WSPÓŁCZESNA WE WNĘTRZACH SAKRALNYCH NA POMORZU PO 1945
Sympozjum naukowe organizowane jest przez Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego
TERMIN: 9 maja (piątek) 2014 r.
Miejsce obrad: Instytut Historii Sztuki UG, Sala im. Konstantego Kalinowskiego, ul. Bielańska 5, 80-952 Gdańsk
Tematyka i cel sympozjum:
Wydaje się, że problem obecności sztuki współczesnej w zabytkowych wnętrzach sakralnych ma charakter aporetyczny. Ta pozorna sprzeczność była jednak zarówno konsekwencją procesów modernizacyjnych o charakterze społeczno-kulturowym, jak i presji różnorodnie rozumianej nowoczesności artystycznej. Istotnymi czynnikami przenikania się sztuki współczesnej z zastanym zabytkowym dziedzictwem są również zmiany historyczne i polityczno-społeczne zachodzące w czasach powojennych na tym obszarze (migracje ludności, zmiany konfesyjne, polityka wyznaniowa PRL-u), jak również zmiany teologiczne oraz liturgiczno-pastoralne, związane zwłaszcza wpływem II Soboru Watykańskiego na koncepcje wystroju i wyposażania świątyń katolickich. Bezpośredni wpływ tych zmian jest zauważalny choćby w postaci programów adaptacji świątyń protestanckich do nowych funkcji oraz – najczęściej z tym związanej - zmiany rytu na katolicki.
Celem sympozjum jest prześledzenie różnorodnych tendencji, które składałyby się na określenie nowego statusu sztuki we wnętrzach sakralnych po 1945 roku. Podczas pierwszego z serii planowanych spotkań pragnęlibyśmy zawęzić terytorialnie zakres podejmowanych badań, skupiając się przede wszystkim na Gdańsku, Sopocie i Gdyni. Uwagę pragniemy skoncentrować na powstającej ówcześnie sztuce jako elemencie wystroju i wyposażeniu wnętrz, traktując architekturę jako zagadnienie poboczne. Nie wyklucza to jednak zgłaszania tematów szerzej powiązanych z zarysowaną wyżej problematyką.
Naszym zamierzeniem jest próba rekonesansu obszaru badawczego, poprzez rozpoznanie charakteru, frekwencji i topografii interesujących nas realizacji artystycznych, identyfikację atrybucyjną (chronologiczną, autorską, mecenasowską), wreszcie problematykę recepcji takich interwencji w historyczną przestrzeń sakralną (kościołów, kaplic, domów modlitwy, zborów, cerkwi, synagog). Interesują nas różne perspektywy: historyczno-artystyczna, teologiczno-liturgiczna, estetyczno-odbiorcza, społeczno-polityczna. Na osobną uwagę zasługuje również zakres ingerencji i zagadnienie integracji nowej sztuki z wnętrzami zabytkowymi oraz praktyczne kwestie zabytkoznawcze, czy też praktyki konserwatorskie z tym związane. Chcielibyśmy rozpoznać równocześnie zakres i praktykę odpowiedzi na zalecenia Soboru Watykańskiego II, które wpłynęły nie tylko na treść realizacji sakralnych, ale również na ich artystyczną formę oraz funkcję.
Zadajemy więc pytania o powojenne relację między sztuką sakralną a świecką, współczesną a dawną, problematykę związku estetyki i kultu, kwestie kompromisu między zastanym dziedzictwem kulturowym epok wcześniejszych, a współczesną twórczością artystyczną oraz specyfikę dialogu, który podjęli artyści współcześni szukając adekwatnego języka wypowiedzi.
Zagadnienia badawcze:
Szczegółowy zakres tej cezury chronologicznej oraz zarysowanej wyżej problematyki w sztuce Pomorza byłby do określenia w otwartej wymianie poglądów i dyskusji wokół następujących zagadnień:
-
powojenna sztuka współczesna jako element wystroju i wyposażenia zabytkowych wnętrz sakralnych (wymogi doktrynalne i pragmatyczne; wpływ II Soboru Watykańskiego na rozwiązania wnętrz sakralnych, ich wystroju i wyposażenia; kwestie tradycji, modernizacji i modernizmu w odniesieniu do wnętrz sakralnych; ingerencja, integracja, implementacja; casusy oraz rozwiązania typowe)
-
mecenat i zleceniodawcy; artyści i wykonawcy; strategie twórcze; tendencje stylistyczne; recepcja odbiorcza; kwestie uwarunkowań społeczno-politycznych; problematyka zabytkoznawcza i konserwatorska
-
pozaliturgiczna obecność sztuki współczesnej w zabytkowych wnętrzach sakralnych (wystawiennictwo i czasowe ekspozycje sztuki; ruch kultury niezależnej i sztuka współczesna w kościołach w okresie stanu wojennego; kościelny patronat artystyczny)
Udział:
Podczas sympozjum planujemy referaty (do 20 min) oraz komunikaty badawcze (do 10 min) oraz panele dyskusyjne. Przewidujemy (po uprzedniej rewizji recenzenckiej) druk zebranych podczas sympozjum materiałów.
Zainteresowanych prosimy o zgłaszanie najpóźniej do 20 marca 2014 r. propozycji tytułów wystąpień wraz z kilkunastozdaniowym streszczeniem, podaniem tytułu bądź stopnia naukowego oraz afiliacji instytucjonalnej, na adres e-mail dra Huberta Bilewicza: hishb@ug.edu.pl
Wiadomość potwierdzająca uczestnictwo oraz zawierająca szczegółowe informacje organizacyjne zostanie przesłana do 06.04.2014 r.
W imieniu organizatorów
dr Hubert Bilewicz dr Jacek Bielak
Gdańsk, 10 lutego 2014 r.
Ostatnio modyfikowane:
22.02.2014
Pozostałe artykuły w tym dziale